Saturday, November 15, 2014

Resepi Ikan Terubuk Masin Goreng Mudah

Assallammualaikum (n_n)V

Dua minggu lepas, follow husband ke Kuching o/station, balik singgah beli terubuk masin. Aku kan pertama kali sampai Kuching, teruja dia lain macam sikit. Hahaha!

Beli terubuk masin rm10 untuk tiga ekor, dah balik rumah, terfikir-fikir nak masak apa. Fikir punya fikir, goreng je lah sudahnya. :)

Resepi ni simple gila. Siapa pun boleh buat. Antara rajin dengan tak je.


Resepi:

Satu ekor ikan terubuk masin 
Cili padi/cili merah *
Bawang besar sebiji*
Bawang putih seulas*
Sedikit serbuk perasa.
Minyak untuk menumis.
Sebiji limau kasturi untuk rasa masam.

Cara-caranya:

  • Hiris semua bahan yang bertanda [*]
  • Ikan terubuk di potong kecil-kecil, rendam sekejap untuk hilangkan masin. Kemudian tos kan
  • Lepas tu, panaskan minyak, goreng ikan terubuk hingga sedikit garing,
  • Masukkan bawang besar, bawang putih, cili padi dan sedikit perasa.
  • Gaul-gaulkan, kemudian tunggu sekejap, bila bahan hirisan dah layu bolehlah ankat.
  • Bila nak makan, letakkan limau kasturi.


Ikan terubuk masin ni sedap di makan dengan nasi panas :)



 Till then~


4 comments:

Apa-apa komen, permintaan, cadangan atau komunikasi lain yang lucah, sumbang, palsu, mengancam atau jelik sifatnya dengan niat untuk menyakitkan hati, menganiayai, mengugut atau mengganggu orang lain; atau memulakan suatu komunikasi dengan menggunakan mana-mana perkhidmatan aplikasi, sama ada secara berterusan, berulang kali atau selainnya, dan dalam masa itu komunikasi mungkin atau tidak mungkin berlaku, dengan atau tanpa mendedahkan identitinya dan dengan niat untuk menyakitkan hati, menganiayai, mengugut atau mengganggu mana-mana orang di mana-mana nombor atau alamat elektronik, adalah melakukan suatu kesalahan, tindakan boleh diambil mengikut akta AKTA 588, AKTA KOMUNIKASI DAN MULTIMEDIA 1998