Tuesday, October 14, 2014

Stalker.

Assallammualaikum (n_n)V

Hey all...

Hari tu, ada terbaca tentang satu status dekat facebook pasal stalker. Actually, siapa-siapa pun tak suka orang stalk hidup diakan.

Erm,

Jadi Stalker aku tak pelik, nama pun media sosial, bila kita bersedia untuk share semua cerita, gambar dekat facebook, instagram, blog, twitter etc etc sebenarnya kita telah merelakan diri kita untuk menjadi tatapan umum.

Feeling-feeling artis, siapa tak nak? aku pun nak,

Dengar macam bestkan? nampak macam best. Memang pun. Tapi, tak semua orang yang jadi stalker tu berniat baik sebenarnya. Ada je yang berniat jahat.



Manusia ini ada dua kategori masa jadi stalker. Satu kategori yang positif. Positif dekat sini, dia stalk, dia adore, kemudian dia jadikan seseorang tu role model dia, dia jadikan seseorang itu sebagai sesuatu yang positif untuk dia maju ke depan. Dia suka tengok orang-orang yang berjaya, dia gembira, kemudian dia berharap akan jadi seperti orang tu, kalau tak macam orang tu, kurang-kurang hampir kepada kejayaan yang role model dia dapat. Benda tu jadi positive bila diri dia terinspirasi untuk turut berjaya juga.

Macam aku, aku pun stalk juga fb dan blogger-blogger yang aku adore. Aku jadikan kejayaan mereka sebagai inspirasi, aku jadikan semangat mereka untuk berjaya itu sebagai motivasi. Tiap-tiap hari nak stalk blog dan fb dorang nak tengok perkembangan hidup dorang, aku jadi seronok dan bersemangat. Itu cerita aku. Orang lain aku tak tahu.

Itu dari segi positif, tapi sesuatu yang positif itu datang dengan negatif. Itu tak boleh nak dinafikan. Ada je jenis-jenis manusia yang stalk fb, ig, blog orang tu sebab lain, dia tengok, dia baca, kemudian wujud satu perasaan tak elok dalam diri dia. Orang yang jenis macam ini memang sengaja stalk seseorang tu untuk cari benda yang buruk-buruk je. Mereka-mereka ini stalk seseorang tu sebab dengki dengan kehidupan orang lain, jadi bila dia dapat tahu satu benda buruk tentang orang tu, akan wujud satu perasaan puas dalam diri dia.

Contoh, bila kita update gini.

"Hari ini aku accident."

Si stalker ini akan tersenyum puas sambil keluarkan ayat "padan muka kau"

Tapi, cuba kita update macam ini.

"Hari ini suami aku belikan handbag gucci,"

Maka, si stalker ini mulalah akan wujud satu perasaan tak senang. Cemburu dan sakit hati membawa ke petang.

Then, bila kita update dalam blog,

"Aku gaduh dengan dia, dia... bla bla bla" 

kemudian, kita "terbagi" hint tentang seseorang tu. Maka Si Stalker ini akan jadi mak cik wartawan untuk menyampaikan laporan.

Ataupun kita update gambar stand alone dengan caption "alone" sambil buat muka sedih, maka si stalker ini akan buat spekulasi sendiri kemudian mula bercerita pasal kita yang buruk-buruk kepada orang tertentu.

Orang-orang negatif ini sebenarnya hanya memandang sesuatu melalui huruf-huruf yang wujud. Dia tak tahu dan tak nak ambil tahu apa yang berlaku, maka tanpa pengetahuan yang sebenarnya, mereka terus bercerita tanpa rasa bersalah. Sakit bila menjadi bahan cerita orang-orang macam ni? memang sakit, tapi, orang yang menyampaikan cerita, orang yang menjadi negative stalker ni lagi sakit sebenarnya. Orang macam ni ada penyakit yang orang dulu-dulu cakap penyakit "dengki"

Maka, ubat untuk orang-orang macam ini adalah abaikan mereka dan hidup macam biasa. Tak payah ambil tahu, anggap sahaja mereka-mereka ini macam angin lalu, tak guna kita buang masa untuk orang-orang yang berfikiran negatif macam ni. Maju ke depan dan biarkan sahaja mereka dengan dunia negative stalker mereka. Mudahkan?

Kalau susah sangat, anggap sahaja diri kita artis atau public figure, Public figure tak melatah masa kena kutukkan? :)


"Hai Stalker!"

 Till then~

4 comments:

  1. mintak dijauhkan dari perangai-perangai yang tak elok..

    ReplyDelete
  2. Klu jumpa orang atau ada kawang yg perangai mcm gitu,baik kita jauhkan je..klu tak memang Bermasaalah...sye pernah jumpa manusia jenis mcm nie...setiap kawan dia akan mengata belakang...cuma bf dia je yg dia tak kutuk..

    ReplyDelete
  3. Kita hidup nak senang hati...peace bo war...

    ReplyDelete
  4. ya betul kata2 ustaz.. manusia takkan pernah senang dgn kejayaan org :)

    ReplyDelete

Apa-apa komen, permintaan, cadangan atau komunikasi lain yang lucah, sumbang, palsu, mengancam atau jelik sifatnya dengan niat untuk menyakitkan hati, menganiayai, mengugut atau mengganggu orang lain; atau memulakan suatu komunikasi dengan menggunakan mana-mana perkhidmatan aplikasi, sama ada secara berterusan, berulang kali atau selainnya, dan dalam masa itu komunikasi mungkin atau tidak mungkin berlaku, dengan atau tanpa mendedahkan identitinya dan dengan niat untuk menyakitkan hati, menganiayai, mengugut atau mengganggu mana-mana orang di mana-mana nombor atau alamat elektronik, adalah melakukan suatu kesalahan, tindakan boleh diambil mengikut akta AKTA 588, AKTA KOMUNIKASI DAN MULTIMEDIA 1998