Wednesday, July 17, 2013

Resepi Masak Ampap Ikan

Assallammualaikum (n_n)V 

Selamat tengahari. Lapar eh, sabar ye... kita serupa :) hari ni pun aku teringatkan kampung... teringat masakan mak. Hari ini teringin nak makan masak ampap ikan, korang tak tahu nak masak apakan? meh cuba nie...

Actually, masak ampap ni adalah masakan tradisi negeri Sabah. Mak kte orang sabah, so mostly mesti ada makanan sabah punye! Dulu, arwah nenekpun suka masak ikan masak ampap ni :)

Senang dan sedap, boleh tahan tiga hari.


Resepi yang aku letak ni, ini resepi dari mak, mak dapat dari arwah nenek =)


1 kilo ikan sadin (ikan lainpun boleh)

3 inci halia *
Serbuk kunyit (seeloknya lebihkan kunyit - rasa dan warnanya akan lebih enak dan cantik)
4 ulas bawang putih *
2 ulas bawang merah *
10 biji cili api *
beberapa asam keping


caranya:

1- tumbuk bahan-bahan bertanda (*) kemudian masukkan dalam periuk, masukkan ikan, masukkan air sama paras dengan ikan, sedikit garam dan asam keping, . Lepas tu masak atas dapur. Biarkan sampai kuah pekat, lepas tu boleh angkat dan di hidangkan.

**Lagi pedas, lagiii sedapppppp ;)

** Kalau mak aku, katakanlah ikan tu tak habis waktu berbuka, nanti mak akan goreng ikan tu untuk sahur. Masa nak goreng, tak payah letak bahan-bahan lain, cuma goreng dalam minyak yang panas biasa tu, sama macam kita goreng ikan. Kalau goreng lagi sedap.

** Mak aku tak suka kering-kering sangat, suka macam ada kuah sikit-sikit. Rasa kuah dia sedap sangat bila gaul dengan nasi panas-panas. *telan liur*

ps: Ikan ni sedap makan dengan ambuyat... rindunya Sabah ;(


 Till then~


6 comments:

  1. Yay nanti balik Sarawak nak minta member dari Sabah masak ampap ikan lah hehe :)

    ReplyDelete
  2. wah suka suka suka...thanks for sharing...recipe baru ni, bolehlah kakak cuba...

    ReplyDelete
  3. Mak aiiii...sensngnya resepi ni..if tambah bendi ok x?

    ReplyDelete
  4. nasib baek letak gmbr ikan je, kalo letak gmbr nasi sekali? berkeroncong ler perut nih jawabnya..hik3, kalo nk gantikan ikan nie dengan ayam leh x?

    ReplyDelete
  5. Kalau akak masak guna asam mangga kering.. kegemaran hubby tu hehe

    ReplyDelete

Apa-apa komen, permintaan, cadangan atau komunikasi lain yang lucah, sumbang, palsu, mengancam atau jelik sifatnya dengan niat untuk menyakitkan hati, menganiayai, mengugut atau mengganggu orang lain; atau memulakan suatu komunikasi dengan menggunakan mana-mana perkhidmatan aplikasi, sama ada secara berterusan, berulang kali atau selainnya, dan dalam masa itu komunikasi mungkin atau tidak mungkin berlaku, dengan atau tanpa mendedahkan identitinya dan dengan niat untuk menyakitkan hati, menganiayai, mengugut atau mengganggu mana-mana orang di mana-mana nombor atau alamat elektronik, adalah melakukan suatu kesalahan, tindakan boleh diambil mengikut akta AKTA 588, AKTA KOMUNIKASI DAN MULTIMEDIA 1998