Thursday, July 04, 2013

Aku, kaktus dan mawar.

Assallammualaikum (n_n)V

Pagi tadi aku buka email. Buntang mata aku. Bukan sebab aku tengok email gembira sampai aku rasa nak lompat bintang. Tapi, sebab dalam email aku ada email yang super gila. Maka, pagi-pagi aku ikut jadi gila. Aku tak tahu nak buat apa.

Sumpah, aku stress.



Aku tahu, nak bandingkan stress aku dengan stress orang dekat luar sana, stress aku tak ada makna. Macam titik hitam kecil di atas satu kertas mahjong besar, sampai kalau orang nak tengok masalah tu, kena pakai spek lima inci tebal.

Tak apa, aku tak kisah walau perumpamaan ni lebih macam bangang.

Oh..
Mari aku cerita.

Sekarang ini, dekat tangan aku ada dua buah pasu.

Satu Pasu yang aku tanam dengan bunga kaktus. Satu lagi aku tanam dengan bunga mawar yang cantik, yang kena jaga baik-baik, lembut-lembut sampaikan perasaan aku ikut jadi lembut kepadanya. Tapi. Jujurnya, aku lebih suka pada bunga cactus. Aku suka sarkastik, tapi sebabkan bunga mawar, aku kena buang sarcastik tu.

Stress.
Bila aku terlampau menjaga bunga mawar, aku mula hilang tumpuan pada bunga cactus. Bunga yang aku puja. Yang aku cakap ada hati aku dalam pasu tu. Persoalannya, mampu ke aku nak hidupkan kembali pokok cactus itu sedangkan semua baja, air dan kasih sayang aku curahkan pada pokok bunga mawar.

Aku kena pilih antara dua. Dua buah pasu itu sudah aku tetapkan pembelinya. Si bunga mawar sudah separuh matang, aku kira, dalam hujung purnama boleh aku jual kepada yang sudi membeli. Aku yakin akan ada yang membeli.

Sebab, sebelum ini, aku pernah tanam pokok mawar yang sama, ada pembeli, tapi liat mahu membayar, sudahnya aku ambil dan jual pada orang lain, di telek di tenang, dia senyap, aku ambil balik dan beri pada pembeli lain, sekarang aku sedang menunggu kata putus si pembeli.

Itu kisah bunga mawar.

Tapi, lain pula kisah pokok bunga cactus. Aku jadi separuh gila. Nak buat macammana? Dulu pokok kaktus itu pernah aku jual ketika pucuknya baru aku tanam, si pembeli itu menolak. Katanya cactus aku tak cukup bagus, dia kata aku guna baja tiada gred. Aku kecewa, jadi aku biar sahaja pokoko cactus tu dekat hujung tingkap. Sudah malas mahu melayannya. Tapi, purnama yang lepas satu email menjengah, mahu membeli pokok cactus itu. Aku berjanji, aku akan cuba 'menggemukkan' pokok cactus itu. Pokok cactus aku kecil, kurus, kurang kasih-sayang sebab aku terlalu menjaga bunga mawar. Sempat ke aku nak jual pokok cactus tu sebelum berakhirnya purnama ini?

Aku ada dua tangan, sepuluh jari dan satu otak, mampu ke aku nak beri kasih sayang yang sama untuk dua pokok yang berbeza? Mulai hari ini, aku perlu lebihkan kasih sayang aku pada si cactus.

Kasihan, yang tak terjaga itulah yang mendapat perhatian. Oh pokok cactus, kau sabar ye, aku cuba cari baja paling baik dalam dunia untuk kau. Kau kena kuat, kalau tak cukup jari tangan, aku sanggup guna jari kaki untuk jaga kau.

Stress.
Pokok Bunga Mawar pertama masih di antara tangan-tangan.
Pokok Bunga Mawar kedua masih dalam tangan aku.
Pokok Bunga Cactus tetap juga dalam tangan aku, tapi sudah di Reserve.

Janji, bila janji harus di kota.

Jari, sila berkerja pantas. Otak, sila fikir yang bukan-bukan tapi bernas. Emosi, sila berada di tempat paling tinggi. Cik cyda, sila Kuat!!!

** Sorry, kalau ada yang tak faham tentang pokok - pokok ni. Later on, bila pokok ni dah berbunga dan di beli orang, aku pasti up cerita.

** Tiada kaitan dengan manusia mahupun perasaan orang lain. Harap maklum.

Konklusinya,
Aku stress hadapi stress untuk sepurnama.
:D

Gila!




 Till then~


5 comments:

  1. berbahasa ayat ni..benor3 kena fahami ni.

    ReplyDelete
  2. huuuu tarik nafassss.... tak paham tp adakah ianya metafora? hee

    ReplyDelete
  3. 0o, sy xpenah tau pon psl kisah jual beli pokok2 nie..hehe pape pon, gud luck yer cik cyda..=)

    ReplyDelete
  4. salam
    Lawatan sejap ta sambil mencari keharuman bunga mawar

    ReplyDelete
  5. mendalam maksud penceritaan ni. tapi susah jugak nak faham. berkaitan ngan manusia jugak yea..huhu

    ReplyDelete

Apa-apa komen, permintaan, cadangan atau komunikasi lain yang lucah, sumbang, palsu, mengancam atau jelik sifatnya dengan niat untuk menyakitkan hati, menganiayai, mengugut atau mengganggu orang lain; atau memulakan suatu komunikasi dengan menggunakan mana-mana perkhidmatan aplikasi, sama ada secara berterusan, berulang kali atau selainnya, dan dalam masa itu komunikasi mungkin atau tidak mungkin berlaku, dengan atau tanpa mendedahkan identitinya dan dengan niat untuk menyakitkan hati, menganiayai, mengugut atau mengganggu mana-mana orang di mana-mana nombor atau alamat elektronik, adalah melakukan suatu kesalahan, tindakan boleh diambil mengikut akta AKTA 588, AKTA KOMUNIKASI DAN MULTIMEDIA 1998