Friday, December 13, 2013

Taman Botani Negara Shah Alam

Assallammualaikum (n_n)V

Selamat petang! :D semalam, ai jalan-jalan ke Taman Botani Negara Shah Alam, atau dengan nama manjanya, bukit cahaya Shah Alam. Gerak dalam pukul 8.00 pagi, dalam 8.30 pagi dah sampai :)
Tujuan jejak kaki ke sini sebab nak tengok rumah 4 musim ittew. Kalau nak datang sini, make sure korang datang pagi-pagi. Sebabbbb orang sangattt ramai ye.

Harga tiket RM3.00 untuk tiket masuk.
Harga tiket masuk rumah iklim RM5.00 seorang.


See, kena datang awal, masa ai datang, orang tak ramai lagi.







 Fewhh, mula-mula sangat bersemangat hokeys!



Kalau nak naik basikal, kena tunggu kat sini. Macam ai, ececeh.. cydakan poyo, tak jangka pun nak jalan jauh. Kengkonon nak excersice, lepas tu dah menapak sampai ke hujung, dalam 3KM jalan kaki, baru tersedar. Nak patah balik ke pangkal jalan, sangat payah kaki melangkah.


 See, jauh okey :(


 Sebelum berjalan dengan penuh megah, sila tengok signboard, kang salah jalan, confirm menangis :)


Ini antara aktiviti yang ada dekat sini, banyak aktivitinya ye!! kagum tengok anak mat salleh tu, kecil-kecil dah buat flaying fock sendiri. Fewh~


 Untuk orang dewasa pun ada. Dannn..ianya sangat-sangat serammmm!! tinggi kot, tak main flaying fock rendah-rendah.. Gila ah, gayat owh~

Jalan punya jalan, akhirnya kami tiba di taman buah-buahan. OMG duriaaaannnnnnn!!



Tapi, ada signboard kat atas ni, dia tak bagi ambil, kalau ambil jugak, sebarang kemungkinan tanggungjawab sendiri. Tapikan, ramai gila orang pergi memetik buah, ada petik jambu, kelapa, duku, cempedak.


Cuba tengok buah duku tu. Gerammmmmm okey!

 Lepas tu singgah ke Taman Kaktus.. cantik tempat kaktus tu, tapi macam tak terjaga. Balik kitorang tahan je bas kat bawah ni, agak tak mungkin nak jalan lagi 3 KM.. hehehe..


Turun je dekat pintu utama, terus jalan kaki nak pergi rumah iklim pulak. Tak mampu nak tunggu bas lain, ada ramai sangat orang tengah beratur. Gigih laa kami berjalan..


Tengok sawah padi. Cantikkkk!! tapi padi tak adalaaa :( lepas tu singgah berhenti dekat tasik kejap. cantik. Ada ikan arowana kot! 



 Jalan lagi, terus ke taman Haiwan pulak. Waahhhhh.. ada banyak Haiwan, di sebabkan kaki dah penat melangkah. Tak kosa dah nak singgah sini. Pandang dari jauh je


Jalan lagi akhirnya dah nampak signboard ni. Waahhhhh... waahhhhh.. :D


Akhirnya!


Masuk-masuk dalam rumah empat musim tu, terus jadi eksited. Bestnyeeee... :D









Setelah feeling-feeling kat oversea, terus decida balik daaa.. Kaki dah tak mampu nak jalan. Sanggup we'all tunggu bas hampir 15 minit. Serius dah tak mampu nak jalan kaki daa.

Untuk pengetahuan semua. Bas adalah free. tak yah bayar ye, nak naik basikal je kena bayar ye kawan-kawan. :D


Orang dah makin ramai, jom kita balikkkkkkkkkkkkkk

Till Then~

12 comments:

  1. bestnya..mesti kagum sat kan..heee..

    ReplyDelete
  2. mmg nak pergi..tgk salji...nanti...mmg xkuasa nak berjalan kaki,..penat woo

    ReplyDelete
  3. siyesly ada bunga tulip hidup ke dlm taman botani ni sbb nmpk cntik je dlm tiket tuuu.. uuhHUu

    ReplyDelete
  4. hari tu pergi masa winter je...adess

    ReplyDelete
  5. pernah pi sini. tapi tak masuk umah 4 musim sebab musim tu musim panas..hehe

    ReplyDelete
  6. wahhh memang syok habis gi sini, dapat bygkan penat menapak tu cmne,hihihi

    yg kaktus tu paling comel, =p

    ReplyDelete
  7. wah wahh wahh.. aku lak yg xcted.. huhu. rasa nk p la.. eheheh. Thanks 4 info.. ekekeke

    ReplyDelete
  8. wahhhh .... best!! klu yana nk g syida boleh tlg bwk kn?? hehehh

    ReplyDelete
  9. waaa.. macam best je.. nak pegi lah nanti.. hehe. =)

    ReplyDelete
  10. kat tepi yg tgh upgrade tu dh siap ke blom ek??hihihi..tgh winer..aritu msuk tak winter lg...huhuhuu...jenuh nk bjalan dlm tu...

    ReplyDelete

Apa-apa komen, permintaan, cadangan atau komunikasi lain yang lucah, sumbang, palsu, mengancam atau jelik sifatnya dengan niat untuk menyakitkan hati, menganiayai, mengugut atau mengganggu orang lain; atau memulakan suatu komunikasi dengan menggunakan mana-mana perkhidmatan aplikasi, sama ada secara berterusan, berulang kali atau selainnya, dan dalam masa itu komunikasi mungkin atau tidak mungkin berlaku, dengan atau tanpa mendedahkan identitinya dan dengan niat untuk menyakitkan hati, menganiayai, mengugut atau mengganggu mana-mana orang di mana-mana nombor atau alamat elektronik, adalah melakukan suatu kesalahan, tindakan boleh diambil mengikut akta AKTA 588, AKTA KOMUNIKASI DAN MULTIMEDIA 1998