Monday, December 03, 2012

Anak Kecil Main Api ( Warisan )

Assallammualaikum (n_n)V

Dulu, sebelum aku belajar dekat Kolej Kemahiran Tinggi Mara, aku tak tahu pun lagu ni. Serius! bila dah jadi anak MARA, dah dapat Biasiswa dari MARA, setiap even melibatkan MARA, dan setiap minggu MSR, lagu ni mesti di mainkan,

Kadang-kadang, lagu ni buat aku terfikir banyak benda. Bila dah berada di bumi Kuala Lumpur, aku lagi nampak situasi lagu ni dalam masyarakat kita.. erm, erm, erm..



Lirik lagu dekat bawah..


Anak kecil main api
Terbakar hatinya yang sepi
Air mata darah bercampur keringat
Bumi dipijak milik orang
Nenek moyang kaya-raya
Tergadai seluruh harta benda
Akibat sengketa di antara kita
Cinta lenyap di arus zaman
Indahnya bumi kita
Warisan berkurun lamanya
[ Anak Kecil Main Api lyrics found on http://lyrics.my ]
Hasil mengalir ke tangan yang lain
Kita kan merintih sendiri
Jangan buang waktu lagi
Majulah raih sebuah mimpi
Hapuskan sengketa
Teruskan usaha
Kita kan gagah di nusantara
Kita kan gagah di nusantara
Kita kan gagah di nusantara
Kita kan gagah di pentas dunia

Lirik lagu ni besar maknanya. Banyak pengajaran dan nasihat. Betul.. erm.. masa kena pergi kem Biro Tata Negara kat Kolej dulu pun kena nyanyi lagu ni.. so, sampai sekarang memang hafal lagu ni.. 
Sejarah pernah terjadi, betapa gemilangnya Singapura dahulu kala, sekarang kegemilangannya hanya menjadi mitos dalam lakaran sejarah.
ohh.. lagu ni bukan untuk ahli politik, tapi lagu ni untuk bangsa saya, tak kira mana pun idologi mereka..
Tiba-tiba teringat tentang KKTM. Sangat bersyukur sebab jadi anak MARA dan dapat biasiswa penuh MARA.. :D

Till then~

10 comments:

  1. best nyer.dapat biasiswa tu :)

    ReplyDelete
  2. toching lirik ni. aku tak kisah kalau iya diangkat jadi lagu politik seklipun, sebab bagi aku, jiwanya kena... melayu mudah sgt alpa. entahlah...

    {Pisang kaki}

    ReplyDelete
  3. mmg sedih lagu ni jika dihayati liriknya....

    ReplyDelete
  4. dengar lagu ni macam sedih plak.. huhuhu

    ReplyDelete
  5. kalau dgr betul2 boleh gugur air mata nie :(

    ReplyDelete
  6. Waduh, masih tak cukup paham bahasa malaysia.. but i got the point :)

    Salam kenal saja, Bali - Indonesia :D

    ReplyDelete
  7. wuuu..firstime dgr lagu nie..xpnh lagi b4 nie..

    ReplyDelete
  8. eh..nostalgia gila lah...teringat kena hafal lagu ni time orientasi..memang tradisi mara ek lagu ni? huhu

    ReplyDelete
  9. memang bener ideologi harus terpisah dari politik

    ReplyDelete

Apa-apa komen, permintaan, cadangan atau komunikasi lain yang lucah, sumbang, palsu, mengancam atau jelik sifatnya dengan niat untuk menyakitkan hati, menganiayai, mengugut atau mengganggu orang lain; atau memulakan suatu komunikasi dengan menggunakan mana-mana perkhidmatan aplikasi, sama ada secara berterusan, berulang kali atau selainnya, dan dalam masa itu komunikasi mungkin atau tidak mungkin berlaku, dengan atau tanpa mendedahkan identitinya dan dengan niat untuk menyakitkan hati, menganiayai, mengugut atau mengganggu mana-mana orang di mana-mana nombor atau alamat elektronik, adalah melakukan suatu kesalahan, tindakan boleh diambil mengikut akta AKTA 588, AKTA KOMUNIKASI DAN MULTIMEDIA 1998